Evenimentul lansării proiectului Future Folk, 20 iunie 2018, Palatul Parlamentului

Alumnus Club pentru UNESCO şi Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor au organizat în ziua de 20 iunie la Palatul Parlamentului evenimentul de lansare a proiectului Future Folk, cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, Primăria Capitalei prin Centrul pentru Tineret al Municipiului Bucureşti şi Comisia Naţională a României pentru UNESCO.

Evenimentul s-a desfăşurat sub Înaltul patronaj al Camerei Deputaţilor, cu participarea a numeroşi reprezentanţi ai instituţiilor menţionate, precum şi ai partenerilor proiectului – Institutul Cultural Român;  Muzeul Naţional al Satului Dimitrie Gusti; Teatrul Evreiesc de Stat; Teatrul Odeon; Uniunea Elenă din România; Comunitatea Ruşilor Lipoveni din România; Federaţia Europeană şi Federaţia Română a Asociaţiilor, Centrelor şi Cluburilor pentru UNESCO; Televiziunea Română-Secţia Alte Minorităţi; Grupul de presă Burda România.

Publicul a asistat la o lansare inedită, spectaculoasă, deschisă de moderatorul evenimentului, Daniela Popescu, preşedintele Alumnus Club pentru UNESCO. Tonul plin optimism şi energie a fost dat din primele minute de actriţa Maia Morgenstern, managerul Teatrului Evreiesc de Stat, ambasador al Alianţei Civilizaţiilor în România, care a bucurat publicul cu un moment extraordinar de poezie, recitând din Ion Pribeagu.

Au vorbit din partea partenerilor implicaţi în proiect Varujan Pambuccian, deputatul Uniunii Armenilor din România, liderul Grupului parlamentar al minorităţilor naţionale; Béla Dan Krizbai, vicepreşedintele Institutului Cultural Român şi Georgiana Trifu, director al Centrului pentru Tineret al Primăriei Municipiului Bucureşti. Organizatorii au subliniat totodată meritul extraordinar în desfăşurarea întregului proiect al deputatului Dragoş Gabriel Zisopol, chestor al Camerei Deputaţilor, preşedintele Uniunii Elene din România şi vicelider al Grupului parlamentar al minorităţilor, care a realizat demersurile necesare pentru ca Future Folk să beneficieze de patronajul Camerei Deputaţilor şi de sprijinul şi implicarea tuturor grupurilor etnice istorice din România.  Câte o pereche, un băiat şi o fată, reprezentând câteva dintre organizaţiile minorităţilor, au venit îmbrăcaţi în costume tradiţionale, prezenţă care a surprins extrem de plăcut întreaga asistenţă.

Un alt moment important al evenimentului a fost lansarea Catalogului colecţiei de design vestimentar Future Folk, creată special pentru acest proiect de designerul şi artistul vizual  Carmen Emanuela Popa, pornind ca elemente de inspiraţie de la costume, motive, simboluri ale portului popular al românilor şi minorităţilor naţionale.  A fost prezentată contribuţia remarcabilă la elaborarea Catalogului, prin studiul etnografic pe tema diversităţii costumelor tradiţionale din România, a dr. Georgiana Onoiu, şef secţie Tezaurizare a Patrimoniului Cultural de la Muzeul Satului. O altă piesă importantă inclusă în Catalog – prezentarea colecţiei de design vestimentar prin prisma criticului de artă Mihaela Varga. 

Momentul de maxim spectacol şi vizibilitate l-a constituit lansarea, printr-o prezentare-performance cu modele reale, a colecţiei de design vestimentar semnată de Carmen Emanuela Popa, actualmente doctorand în design la Universitatea de Arte din Bucureşti şi bursieră a Universităţii IUAV din Veneţia, Italia.  În introducerea extrem de personală şi emoţionantă a colecţiei, autoarea a reiterat mesajul pe care doreşte să îl transmită publicului, acela că arta este cea mai bună cale de a ajunge la inimile oamenilor, că lumea tehnologizată de astăzi are nevoie de comunicare,  dialog şi înţelegere la nivel uman. Este de altfel şi mesajul întregului proiect, care surprinde diversitatea culturală  a României ca resursă inepuizabilă de inovaţie şi creativitate, de progres, în consonanţă cu viziunea şi aspiraţiile promovate de UNESCO.

Pe parcursul evenimentului au fost proiectate fragmente din reportajele despre Future Folk realizate de TVR – Departamentul emisiunilor pentru minorităţi, Secţia alte minorităţi, care este partener în proiect.

Proiectul Future Folk se desfăşoară în perioada 1 februarie – 20 septembrie 2018 şi va merge mai departe prin expoziţia itinerantă a colecţiei de design vestimentar la Muzeul Naţional al Satului Dimitrie Gusti din Bucureşti, apoi la Ploieşti.  

PATRIMONIUL NOSTRU:

ACOLO UNDE TRECUTUL ÎNTÂLNEȘTE VIITORUL                    

*

**

„FUTURE FOLK” – De la tradiţie la avangardă

 

25 de creaţii vestimentare originale, semnate de designerul Carmen Emanuela Popa,  inspirate din diversitatea  simbolurilor, motivelor, culorilor  portului popular, au fost prezentate publicului pentru prima oară, într-o formulă ce a îmbinat filmul, poezia şi muzica. Toate sugerează mesajul întregului proiect – acela că diversitatea este o resursă inepuizabilă de inovaţie şi creativitate  într-o societate în care există înţelegere şi respect faţă de valorile fiecăruia, în care dialogul între etnii şi culturi funcţionează. Şi pentru că îşi propune să aducă artiştii şi publicul tânăr mai aproape de valorile patrimoniului, să transfigureze tradiţii stăvechi prin modalităţi actuale de expresie, proiectul Future Folk se înscrie în seria contribuţiilor din România la desfăşurarea campaniei Anul european al patrimoniului cultural – 2018. Nu în ultimul rând, proiectul este dedicat Centenarului Unirii, subliniind prin artă faptul că valorile de patrimoniu moştenite de la generaţiile anterioare ne unesc şi că împreună putem crea o lume mai bună. 

Artista Carmen Emanuela Popa  privește proiectul Future Folk dintr-o perspectivă filosofică și antropologică. Este doctorand în design la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, instituție care i-a acordat în anul 2018 o bursă de studii la prestigioasa Universitate IUAV din Veneția, Italia. Ea reușește să elimine barierele convenționale în abordarea tematicilor cu caracter determinat și să propună un punct de vedere elaborat și multiplu, care conferă lucrărilor sale statutul de obiect de artă, privit mai ales din perspectiva manifestărilor artistice contemporane. Atentă la simbolistica şi filosofia din spatele fiecărui obiect, artista doreşte să lanseze prin creaţiile ei o invitaţie la comunicare şi înţelegere între oameni.

 

Interviu cu Carmen Emanuela Popa la lansarea colecţiei  “Future Folk”

 

Colecția Future Folk frapează prin sensibilitatea discursului de forme și linie, rafinament compozițional și cromatic și creează tangențialitate cu planul afectiv al privitorului. Nota de spectaculos și original o creează grafica și pictura  în relief pe suprafața obiectului vestimentar,  tehnicile speciale de vopsire și introducerea materialelor neconvenționale în abordarea artistică și tehnică a proiectului, ce conferă colecției un rezumat vizual caracterizat prin armonie  si echilibru stilistic.

Trimiterile detaliate către simbolistica omniprezentă în piesele vestimentare tradiționale fac ca produsul nou creat să fie motivat de o susținută aprofundare tematică, ceea ce îi augmentează valoarea culturală. Iata câteva din gândurile exprimate de artista  Carmen Emanuela Popa  la lansarea colecţiei, pe 20 iunie, la Palatul Parlamentului:

Future Folk a fost o provocare nu doar artistică ci și emoțională, deoarece sunt extrem de legată de lumea satului de odinioară. Port ca pe niște icoane imaginare grâul crud și macii cu roșul firav, frunza de salcâm și păpușile de mătase de porumb din grădina bunicii. Casele sinelite cu mușcate în fereastră adăposteau o lume, astăzi cu valoare de patrimoniu, un tezaur spiritual cu valențe estetice atât de bogate încât să îndestuleze carențele contemporane.

Am luat ia din cufărul de lemn și am așezat-o în lumina dimineții, să îi fac un portret, pe care, a la Modigliani, l-am descoperit cu tușe mari și ferme, fără o fidelizare a proporțiilor, doar o declarație afectivă oferită simbolului care a venit în contemporan pe materialități descinse din era vastă a tehnologizării sau pe mătăsuri translucide.

De altfel, proiectul este un elogiu al satului românesc, este un privilegiu și o bucurie că, iată, reușesc prin artă, să îi spun  bine te-am găsit, într-o haină nouă, sugestivă, care se adresează în mod particular nostalgiilor spirituale, dar să îi trimit si one notice care face referire la problematicile noastre existențiale din prezent.

Folk egal people, humans, souls, men, women, semnificația traduce o stare interioară, iar dacă el ar purta o lume și un nume, acestea ar fi pitorescul divin și inocență. Future Folk propune o haină care îmbracă sufletul ființei umane, este un tumult metaforic care descrie arta tradițională și cultura vestimentară a unor națiuni cu delicatețe, dar si exigență stilistică.

Am dat  viață acestui om/ folk obișnuit în contextul unui viitor care se apropie robotizat, dar care va avea “de luptat” cu oștile poematice ale ființei umane, pentru că viața, din punctul meu de vedere,  nu este o escaladare a unei redute de infatuare, ea este de fapt o luptă cu Poemul care năvălește cotidian în sufletele și conștiința noastră.“

PATRIMONIUL NOSTRU:

ACOLO UNDE TRECUTUL ÎNTÂLNEȘTE VIITORUL